Werkt aanraakspel en kindermassage tegen pesten?

zaterdag 1 juni 2013

Masseren of masseren / aanraken met aandacht maakt veel verschil uit. We kunnen allemaal masseren maar of het ook echt lekker is en belangrijker: of er ook echt een ontmoeting is heeft te maken met de innerlijke en fysieke basishouding.

De ontmoeting

In mijn lesprogramma/teamscholing Ik, Jij, Wij, Samen leg ik daar de focus op. Massage is een instrument om meer contact met jezelf te ervaren. En van daaruit met de ander. Er is immers geen ervaring van Jij zonder ervaring van Ik. En geen ervaring van Wij en Samen zonder ervaring van Ik en Jij.

Het begint dus altijd bij Ik, bij jezelf. Telkens heb ik aandacht voor: 'Waar ben jij, heb je voeten, voel je je voeten, ademen in het lichaam etc'. Zo creëeren de kinderen meer lichaamsbewustzijn. En kunnen ze ook beter invoelen.

Het gaat er niet om de ander te moeten ontspannen, het gaat meer om de ontmoeting van de ander in de vorm van waar de ander nu is, met wat hij nu ervaart. Dat vraagt om een innerljk 'Ja' tegen jezelf. Anders is de onbewuste boodschap, als je de ander wilt gaan ontspannen, 'je bent niet goed zoals je bent'. En gaan de kinderen aan het werk. Dat is precies waar meer bewustzijn op kan komen. Dat je oké bent zoals je bent. En dat begint bij jezelf..

Ik ben oké, jij bent oké

Ik ervaar het ook als goed om te zien dat jongens anders zijn dan meisjes .. logisch zul je zeggen. Wat ik bedoel is dat ze gewoon een andere energie hebben en dat dat mag. Zo integreer ik bijvoorbeeld ook dat de jongens een spel mogen leiden of we doen de oefening 'Ik zeg je, ik hoor je' nadat we onze innerlijke oerkracht hebben gevoeld. Daarbij nodig ik de kinderen uit zich ook te uiten (laat de beer in jou maar los).

Onlangs heb ik ook een paar keer gewerkt met een groep waarin er veel gestoeid werd. Ik zie dat de kinderen de aanraking met de ander nodig hebben om zichzelf te ervaren. Ze kennen dit echter alleen via stoeien en soms erger. Er is dan zoveel innerlijke boosheid en begrenzing te voelen ook.

Kinderen moeten zich heel veel beheersen in deze wereld, zich inhouden, zichzelf eronder houden. Ik ervaar dat ik dan erg op mijn eigen gedrag wordt terug geworpen. Waar en wanneer begrens ik?

Communicatie en verwoorden van je gevoel

Door een paar jongens meer de verantwoordelijkheid en leiding te geven kwamen er mooie kwaliteiten naar boven! Omdat ze zich meer gezien voelen komt er ook kwetsbaarheid naar boven/buiten. Het is ineens vreemd als er zoveel naar je kijken en je zien...als je mag zeggen wat jij vindt en wilt.

Dat is een ander aspect waar ik in de lessen aandacht voor heb: communicatie. 'Doe eens normaal' zeggen de kinderen bijvoorbeeld tegen elkaar. En het gaat voor je het weet, over een schuldvraag, er moet een dader en slachtoffer zijn. Ik probeer kinderen te laten communiceren vanuit eigen voelen en ervaring: 'Wat ik wel / niet fijn vind aan het gedrag van jou is...' of 'dit doet het met mij'.

Speels en licht

Speelsheid en lichtheid inbrengen is ondersteunend. Laat je eigen plezier en levendigheid toe. Daarin kunnen we ook onszelf nog meer leren kennen.

Als ik de kinderen uitnodig zichzelf af te vragen of ze voeten hebben krijg ik leuke reacties: 'Misschien raar gezegd hoor, maar natuurlijk heb ik voeten, dat weet ik toch'. Dan vraag ik 'hoe weet je dat dan? Met je hoofd weet je het en je kunt ze zien, maar kun je ze ook voelen?'.

Laatst was een kind helemaal verrast en blij: 'hé ik voel mijn voeten..!' Ik vroeg 'hoe weet je dat dan?' Het kind: 'ik voel de grond!' Fantastisch toch?!

Voordat we gaan aanraken laat ik dus de kinderen ook altijd eerst op zichzelf staan. Dan leggen ze de handen neer, ontspannen, zachte handen, knieën los, paar keer dieper inademen. En ik vraag ze bewust nog niets te doen. Als ze er dan meer zijn, meer aanwezig zijn, dan kunnen ze hun handen gaan bewegen. En altijd met zachte handen.

Educare netwerk

Op de pagina van Educare lees je mijn reactie en die van anderen.

Ik, Jij, Wij, Samen

Ik, Jij, Wij, Samen bied ik aan als lesprogramma en/of teamscholing in het onderwijs en de kinderopvang. Op deze pagina lees je er meer over inhoud en ervaringen.  

Ook kan ik geïnteresseerden die onderling aanraakspel en kindermassage toepassen of willen toepassen én meer willen weten over het verschil van de innerlijke houding, bijscholen, trainen en coachen.

Wil je meer lezen over het gedachtegoed en de achtergrond dan kun je hier meer lezen.

terug naar overzicht